Wszystkie pojazdy poruszające się po drogach muszą mieć ważny przegląd techniczny. Regularnie serwisowanie auta pozwala zredukować koszty potencjalnych napraw wynikających z zużycia części mechanicznych. W nowszych samochodach posiadających komputery pokładowe łatwiej dowiedzieć się jest, który układ lub element wymaga wymiany albo naprawy. W starszych autach pierwszym sygnałem może być świecąca się w trakcie jazdy kontrolka check engine. Oczywiście jeśli samochód zaczyna wydawać nietypowe dźwięki lub zachowywać się w nieprzewidywalny sposób należy niezwłocznie udać się do warsztatu, zdiagnozować problem oraz dokonać niezbędnych napraw.
Jakie naprawy należą do najbardziej kosztownych?
Na koszt naprawy składa się wiele czynników takich jak diagnoza, czas pracy mechanika oraz wymiana lub naprawa wadliwych części. Na cenę wpływa jeszcze dostępność poszczególnych elementów oraz ich jakość. Aby obniżyć koszt, można zdecydować się na zakup zamienników lub części używanych np. na złomowisku. Nowe oryginalne elementy są zazwyczaj najdroższym rozwiązaniem, ale z drugiej strony najpewniejszym. Mechanik powinien skonsultować wszystkie możliwe opcje z klientem przed przystąpieniem do prac naprawczych.
Dlaczego tak wiele samochodów wymaga wizyty u mechanika?
Wieloletnie zaniedbanie stanu technicznego samochodu jest często przyczyną kosztownych napraw, od których niektórzy właściciele uciekają, odsprzedając auto. Przed zakupem używanego pojazdu warto upewnić się, w jakim jest stanie technicznych oraz jak bogatą historię użytkowania posiada w książce pojazdu. Jeśli samochód serwisowany był w autoryzowanym serwisie danej marki, nie powinien on stwarzać dodatkowych kosztów związanych z niespodziewanymi naprawami.
Na czym nie warto oszczędzać?
Kreatywność kierowców próbujących zminimalizować koszty eksploatacji pojazdów nie przestaje zaskakiwać. Niejeden mechanik złapał się za głowę, słysząc rozwiązania stosowane przez domorosłych majstrów, którzy przykładowo próbowali samodzielnie napełnić klimatyzację gazem do zapalniczki. Nie można zapomnieć także o całej masie magicznych płynów poprawiających rzekomo działanie silnika lub redukujących ilość potrzebnego paliwa. Niska cena takiego produktu może wynikać z braku atestów oraz odpowiednich certyfikatów po stronie producenta. Uszkodzenia, jakie może spowodować zmiana składu chemicznego płynów takich jak paliwo czy olej mogą łatwo przyczynić się do uszkodzenia całego układu. Podobnie wygląda kwestia niskiej jakości paliwa lub gazu, ponieważ w dłuższej perspektywie naprawić trzeba będzie silnik oraz skrzynię biegów.
Nie powinno się również oszczędzać na oponach, ponieważ niedostosowanie ogumienia do warunków pogodowych, jakim jest stosowanie letnich opon zimą stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia oraz bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz otaczających uczestników ruchu drogowego. Można oczywiście zainwestować w opony całoroczne, co pozwala uniknąć wizyty u wulkanizatora na początku i końcu zimy. Nie warto także oszczędzać na wizytach w warsztacie, ponieważ to właśnie sprawdzony i zaufany mechanik potrafi najskuteczniej doradzić jak rozsądnie obniżyć koszt użytkowania pojazdu.