Dokonywanie sprzedaży przez internet obejmuje coraz większą część działalności gospodarczych opartych o wymianę towarów. Udział sprzedaży online w polskim handlu wzrasta w tempie geometrycznym, a każdego roku firmy tworzą nowe kanały dystrybucyjne na rynku e-commerce. W dzisiejszym artykule opiszemy kwestię podatku VAT przy sprzedaży internetowej, gdyż budzi ona wiele wątpliwości u przedsiębiorców. Jak wygląda rozliczanie podatku od towarów i usług? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu VAT? Jak sprawy VAT-u rozwiązują przedsiębiorcy, którzy prowadzą handel w Niemczech?
Rozliczanie VAT dla branży e-commerce – najważniejsze informacje
Najważniejszym dokumentem regulującym podatek od towarów i usług jest ustawa o VAT, obowiązująca także w przypadku handlu internetowego. Zgodnie z jej zapisami, obowiązek podatkowy powstaje w momencie dostarczenia towaru lub zakończenia usługi. Jednak w sytuacji otrzymania przez przedsiębiorcę wcześniejszej zaliczki, zadatku, lub raty – należność skarbowa zaczyna się od chwili jej zaksięgowania, niezależnie od daty realizacji dostawy produktu do klienta. Handel internetowy opiera się przeważnie na wpłatach przed wysłaniem towaru, zatem również obowiązek podatkowy względem VAT rozpoczyna się wcześniej niż w handlu stacjonarnym.
Co jednak zrobić z podatkiem VAT, jeśli wysyłamy towar za pobraniem? Przepisy podatkowe stosują tutaj zasadę pierwszeństwa. Obowiązek zapłaty VAT rozpoczyna się zarówno w momencie fizycznej dostawy towaru, jak i w chwili otrzymania płatności od klienta, w zależności, które wydarzenie nastąpiło jako pierwsze. W praktyce informacje o dostarczeniu towaru prawie zawsze pojawia się jako pierwsza. Środki pieniężne przekazane przez klienta wymagają nieco więcej czasu na zaksięgowanie.
Rozliczanie VAT następuje w ujęciu miesięcznym lub kwartalnym. Rozliczenie kwartalne przysługuje podatnikom, których obroty nie przekroczyły 1,2 miliona euro w danym roku kalendarzowym. Złożenie deklaracji JPK_V7 i zapłata należnego podatku VAT musi nastąpić do 25. dnia następnego miesiąca.
Rejestracja VAT w Niemczech – co warto wiedzieć?
Obowiązkowa rejestracja VAT w Niemczech jest stosowana wobec polskich przedsiębiorców, którzy prowadzą handel internetowy z obywatelami niemieckimi, o rocznej wartości przekraczającej 100 tysięcy euro. Limit ten dosyć łatwo przekroczyć, np. prowadząc działalność na platformie Amazon. Jeżeli towar wysyłamy z niemieckiego magazynu Amazon w ramach procedury Fulfillment by Amazon, musimy dostarczyć fakturę i odprowadzić niemiecki podatek VAT do tamtejszego urzędu skarbowego. Rejestracja VAT w Niemczech wymaga poznania zasad, jakimi rządzi się księgowość dla sprzedawców internetowych w tym kraju. Dlatego wiele firm decyduje się na outsourcing usług księgowych do specjalistycznych podmiotów, takich jak biuro rachunkowe Inito. Księgowość dla sprzedawców internetowych może sprawiać problemy, a ewentualne pomyłki skutkują nałożeniem kar finansowych. Biuro rachunkowe Inito pomoże ich uniknąć i przeprowadzi przedsiębiorcę przez cały proces. Więcej o ofercie dowiesz się, odwiedzając stronę www.inito.pl.
Artykuł sponsorowany