Odzież robocza i odzież promocyjna to dwie różne kwestie, często ze sobą mylone. Najprościej mówiąc, ubieranie odzieży roboczej jest wymogiem w niektórych zawodach – głównie tych związanych ze sterylną czystością, a więc w gastronomii, wśród osób wykonujących swoją pracę w laboratoriach czy w ośrodkach medycznych. Odzież promocyjna natomiast nie jest wymogiem, a jedynie dobrą wolą i narzędziem marketingowym w rękach pracodawcy. Wśród odzieży promocyjnej można wymienić m.in. koszulki z nadrukiem, czapki z daszkiem czy koszule z wyhaftowanym logo. Jak odróżnić od siebie odzież roboczą i odzież promocyjną? Sprawdź!
Odzież promocyjna – co to właściwie jest?
Odzież promocyjna (czy też odzież reklamowa) to nic innego, jak element garderoby oznakowany logiem danej firmy. To świetna forma promocji! Odzież reklamową noszą przecież pracownicy wszystkich działów przedsiębiorstwa, niezależnie od wieku czy zajmowanego stanowiska. Zespół ubrany w takie same koszule czy bluzy, zwraca uwagę potencjalnych klientów i nie tylko sprawia wrażenie bardzo ze sobą zgranego, ale także pozwala na lepsze zapamiętanie loga przez potencjalnych kontrahentów.
Odzież reklamowa nie musi zamykać się w elementach garderoby. Wszystkie przedmioty, które mają na celu reklamowanie danego przedsiębiorstwa, można uznać za promocyjne. Wliczamy w to m.in. smycze, długopisy, pendrivy, kubki i inne. Odzież promocyjna może być zabiegiem marketingowym zarówno dla małego biznesu, jak i dużej korporacji, co jest jej niewątpliwą zaletą.
Czy odzież promocyjną można znaleźć w sklepach?
I tak i nie. Odzież promocyjna musi przede wszystkim być przystosowana do znakowania. Ubrania tego typu często posiadają np. specjalne kieszonki, które ułatwiają maszynom nanoszenie logotypów. Na taki logotyp musi być również wystarczająco dużo miejsca – nie każdy zmieści się na niewielkiej powierzchni czapki z daszkiem. W przypadku małego, dyskretnego loga na koszuli, nie powinno być żadnych problemów.
Odzież robocza – czym się charakteryzuje?
Odzież robocza to odzież, którą muszą nosić pracownicy wykonujący zawody potencjalnie związane z niebezpieczeństwem zabrudzenia czy zanieszczyszczenia osobistego ubrania pracownika. Odzież robocza ma spełniać standardy zgodne z BHP, ale również zapewniać pracownikowi komfort. Często odzież roboczą noszą przedstawiciele tych profesji, które muszą zwracać uwagę na sterylną wręcz czystość w swoim miejscu pracy. Dlatego noszą ją pracownicy laboratoriów i medyczni. Odzież robocza pełni także funkcję ochronną – np. dla osób, które na co dzień stykają się z toksycznymi substancjami, które mogą stanowić dla nich niebezpieczeństwo.
Wśród innych zagrożeń, które mogą spotkać pracownika wyposażonego w odzież roboczą, wymienia się także wysokie i niskie temperatury, zjawiska atmosferyczne, hałas, gazy chemiczne, substancje żrące, a także obsługę sprzętów mechanicznych.
Odzież robocza – z czego powinna być wykonana?
Jak już wspomnieliśmy, odzież robocza ma za zadanie przede wszystkim chronić pracownika. Nie oznacza to jednak rezygnację z komfortu noszenia. Dlatego też przepisy BHP określają dokładnie, z jakiego materiału powinna być wykonana odzież robocza. Tą tkaniną jest bawełna, a dokładniej – co najmniej 95% bawełny. Bawełna jest materiałem naturalnym, oddychającym i przewiewnym, dlatego nie będzie krępować ruchów pracownika ani powodować nadmiernego pocenia się. Pamiętajmy, że w tych ubraniach pracownicy mają przetrwać 40 godzin tygodniowo – muszą więc być dla nich przede wszystkim wygodne.
zobacz też: Czym zajmuje się mechatronik?