Budżet domowy to niezbędne narzędzie do kontroli domowych finansów. Można prowadzić go w zeszycie, korzystać z Exela bądź nowoczesnych aplikacji. Jak wybrać rozwiązanie, które pomoże skutecznie kontrolować wydatki?
Jak zorganizować i spisywać budżet domowy w zeszycie?
Prowadzenie budżetu domowego w zeszycie nie jest skomplikowane. Ważne jest, by podzielić wydatki na te jednorazowe takie jak wakacje, zakupy wrześniowe dla dzieci czy wyjazdy weekendowe. Kolejna rubryka to wydatki stałe, które powtarzają się każdego miesiąca. Tu wpisujemy koszty utrzymania mieszkania, wyżywienie, koszt zajęć pozaszkolnych dzieci czy naszych wyjść na siłownię.
Każda strona zeszytu na górze powinna mieć wpisany miesiąc. Rubryka ze stałymi wydatkami oraz wydatkami okresowymi powinna znaleźć się z lewej strony kartki. Po prawej stronie na samej górze umieszczamy kwotę zarobków netto, czyli tę, która jest do naszej dyspozycji. Na dole zostawiamy miejsce na podsumowanie. Jeżeli saldo jest dodatnie to znaczy, że więcej zarabiamy, niż wydajemy. Brawo! Jeżeli saldo jest ujemne to sygnał, że należy dokładniej przyjrzeć się wydatkom.
Sporządzając budżet domowy nie można zapomnieć o wydatkach nieregularnych jak prezenty świąteczne, przegląd samochodu czy rata ubezpieczenia. Warto w zeszycie, na początku każdego roku zastanowić się jakie sumy pieniędzy będą nam na te cele potrzebne. Prawidłowe obliczenie tych kosztów pomoże zaplanować jaką sumę miesięcznie należy odłożyć, by w odpowiednim momencie nie odczuwać dodatkowego stresu.
Sumę, która wyjdzie nam z wyliczeń, należy podzielić na ilość miesięcy w roku. Warto jednak nie dzielić na 12, ale na 10. Dlaczego?
Podzielenie na 10 miesięcy pomoże miesięcznie odkładać większą sumę pieniędzy. Dlatego, nawet gdy w którymś miesiącu nie poradzimy sobie z odłożeniem zaplanowanej kwoty, nasze wydatki nie ucierpią na tym.
Jest to również zabezpieczenie na wypadek, gdyby zdarzyło się, że oszacowane koszty będą wyższe niż się spodziewaliśmy. Jest to poduszka bezpieczeństwa, która daje pewność, że poradzimy sobie z wydatkami.
Czy można wziąć L4 na wypowiedzeniu?
Jak zaplanować oszczędności?
Układając budżet domowy oszczędzanie należy wpisać w wydatkach regularnych, które znajdują się na pierwszej stronie. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że suma która chcemy odkładać miesięcznie nie rozpłynie się.
Na kolejnej stronie należy zrobić tabelkę, do której będziemy wpisywać miesięczne oszczędności po zsumowaniu. Dzięki temu miesiąc po miesiącu nasze oszczędności będą systematycznie rosły, a my będziemy mieli od razu wyliczenie jaki jest stan naszego konta.
Jak zaplanować budżet domowy w Exelu?
Osoby, które wolą prowadzić budżet domowy w komputerze mogą skorzystać z tabelki sporządzonej w Exelu. Można ją stworzyć samodzielnie lub skorzystać z propozycji, których wiele znajdziemy w Internecie.
Budżet domowy w Exelu może być zbudowany bardzo dokładnie, łącznie z uwzględnieniem każdych, nawet najmniejszych kwot wydanych w ciągu dnia. Może również zawierać wyłącznie ważniejsze wydatki.
Budżet domowy w Exelu w wielu wersjach zawiera wiele rozwiązań graficznych, które uprzyjemniają jego wykorzystanie. W zależności od propozycji można liczyć na ukrywanie niepotrzebnych wersów czy zmianę waluty. W końcu nie zawsze nasze wydatki muszą być w złotówkach.
Inne nowoczesne rozwiązania do planowania budżetu domowego
Aplikacje do zarządzania domowym budżetem to rozwiązania, które są alternatywą dla tradycyjnych budżetów, które prowadzimy w domowym zeszycie bądź Exelu.
Największą zaletą aplikacji do zarządzania domowym budżetem jest możliwość synchronizacji ich z kontem w banku czy zakładka, która służy do analizy naszych inwestycji takich jak zakup akcji.
Większość aplikacji jest bardzo prosta w obsłudze, która jest intuicyjna. Poradzi sobie nawet osoba, która nie ma doświadczenia. Dzięki mobilności aplikacji można mieć dostęp do swojego domowego budżetu w każdej chwili, co pozwala na stałą kontrolę i zapisywanie wydatków.
Ciekawe są również aplikacje, których zadaniem jest mobilizowanie do oszczędzania. Aplikacja pozwala na oszacowanie rangi zakupów, im mniej ważny i potrzebny jest zakup, tym bardziej jaskrawy jest kolor zakładki co powoduje wyrzuty sumienia.