Utwardzone podjazdy do garażu są potrzebne przede wszystkim do tego, by móc komfortowo pokonywać drogę od wjazdu na posesję, do miejsca postojowego. Bardzo ważne, by trakt ten był bardzo wytrzymały i gwarantował przeniesienie obciążenia, które powoduje samochód. Dlatego obecnie wielu ludzi zastanawia się, co zamiast kostki na podjazd.
Co zamiast kostki na podjazd? Najpierw analiza wytrzymałości podjazdu
Przede wszystkim trzeba zacząć przeanalizowania wytrzymałości podjazdu, który zależy od dwóch czynników: materiału, a także prawidłowości prowadzenia pracy budowlanej. Wielu ludzi zastanawia się co zamiast kostki na podjazd. Można z powodzeniem wybrać kruszywa, beton, panele PVC czy płytę ażurową. Wszystkie technologie stosuje się z powodzeniem od wielu lat i są świetnie znane przez ekipy wykonawcze. Tym co różni dane materiały od siebie to przede wszystkim nakład finansowy, a także praca, którą trzeba ponieść.
Co zamiast kostki na podjazd? Ciekawe rozwiązania
Bardzo budżetową opcją będzie zrobienie podjazdu z kruszywa. Tego typu technologia nie będzie bardzo skomplikowana czy pracochłonna. Takie rozwiązanie będzie trwałe, jednakże w czasie długich opadów lub roztopów może nieco rozmiękać. Powinniśmy także liczyć się z koniecznością regularnego uzupełniania tego kruszywa. Kolejnym problemem jest to, iż ten rodzaj kruszywa zarastać będzie roślinnością, przez co trzeba ją stale usuwać. Wykonując podjazd z kruszywa, powinniśmy przede wszystkim zacząć od wytyczenia przebiegu podjazdu. Następnym krokiem będzie usunięcie zbędnego humusu, a także wyłożenie na dnie wykupu specjalnej geowłókniny pozwalającej oddzielić podbudowę od gruntu rodzimego. Kolejny krok to wysypanie około 20 cm warstwy tłucznia bądź grubo mielonego gruzu. Na nią trzeba nałożyć około 10 cm warstwę grubszego żwiru lub tłucznia. Na końcu trzeba nałożyć około 5 cm warstwy z miała kamiennego – żwir dekoracyjny też się do tego nada. Nakładając kolejne warstwy musimy pamiętać o ich właściwym ubijaniu wibratorem powierzchniowym. Warto podkreślić, że od jakości wykonania danej podbudowy zależeć będzie trwałość przyszłego podjazdu.
Przeczytaj też, jak zrobić karmnik dla ptaków
Planowanie otoczenia domu
Podjazd do naszego garażu to bardzo ważny, lecz nie jedyny element otoczenia domu. Dobrze planować go, dbając także o to, by dobrze komponował się z traktem dla pieszych, ale również ogrodem. Jeśli posiadamy trochę wolnych środków, to warto będzie rozważyć zlecenie zaplanowania otoczenia architektom krajobrazu. Koszt tego typu usługi to około 1500 złotych. Warto także korzystać z darmowych programów do aranżowania posesji, które są często udostępniane przez producentów nawierzchni ogrodowych podczas kupna materiałów.
Oprócz planowania podjazdu trzeba także określić jego wielkość. Przede wszystkim nie powinien on dominować otoczenia domu. Podjazd nie powinien być też za mały, ponieważ utrudnia to manewrowanie samochodem. Minimalna szerokość podjazdu powinna wynosić 3 metry, a długość około 6 metrów. Planując kształt naszego traktu, który wiedzie do garażu, najlepiej wziąć pod uwagę dwie istotne kwestie. Im bardziej prosty, tym tańszy w zrobieniu. Dotoczyć to będzie przede wszystkim nawierzchni z kostki, paneli, a także płyt ażurowych. Układanie z nich łuków bądź zaokrągleń pochłonie dużo więcej pracy i wiąże się to z zużyciem dużej ilości materiału. Z drugiej strony podjazdy o nieregularnych kształtach stanowią urozmaicenie w otoczeniu domu.
Co zamiast kostki na podjazd – kolorystyka
Oprócz pytania, co zamiast kostki na podjazd, klienci pytają się też często o kolorystykę nawierzchni. W obecnych czasach nie jesteśmy zmuszeni kupować szarych nawierzchni do otoczenia domu. Kostka betonowa bądź rozmaite płyty zakupić można w wielu opcjach kolorystycznych. Powinniśmy jednak działać z wyczuciem, ponieważ nawierzchnia dobrze korespondować z elewacją budynku. Warto dodać, że pstrokate barwy nie będą najlepszą opcją – wyglądają po prostu słabo i miałko. Najważniejsze by kolor odpowiadał gustom gospodarza i ,by nawierzchnia była wykonana z solidnego materiału i w prawidłowy sposób.